Reisproducten en tarieven

Reisproducten

Heeft u een visuele beperking omdat u blind of slechtziend bent, en in het bezit van een OV-begeleiderskaart (B), een persoonlijke OV-chipkaart en reist u regelmatig met het openbaar vervoer? Dan is er speciaal voor u een OV-chipkaart reisproduct ontwikkeld: Sentire. Sentire is te gebruiken in de bus, tram, metro en openbaar vervoer over het water in heel Nederland, waar u met een OV-chipkaart op saldo kunt reizen. Sentire is niet geldig voor reizen met de treinen.

Maakt u geen gebruik van Sentire maar reist u op saldo met een OV-chipkaart dan betaalt u voor de daadwerkelijk gereisde kilometers of een vast bedrag per maand, kwartaal of jaar voor uw abonnement. De keuze voor het best passende abonnement is afhankelijk van uw reisregio, het vervoermiddel, de geldigheidsduur (maand of jaar) en uw leeftijd.

Er zijn verschillende reisproducten voor op de OV-chipkaart waarmee u kunt reizen in de bussen en treinen van Arriva. Reist u voornamelijk met een Arriva-bus en -trein, dan zijn de volgende abonnementen voor u interessant:

  • Arriva Dalkorting 40%: bij meer dan 2 keer per maand met Arriva, altijd 40% korting tijdens de daluren.
  • Arriva Dal Vrij: bij 2 keer per week of vaker reizen met Arriva, altijd onbeperkt vrij reizen tijdens de daluren voor een vast bedrag.
  • Arriva Altijd Vrij: bij vrijwel dagelijks (meer dan 3 keer per week) met Arriva (lange afstanden) altijd onbeperkt vrij reizen voor een vast bedrag.
  • Arriva Trajectabonnement: bij vrijwel dagelijks (meer dan 3 keer per week) met Arriva op een vast treintraject in Fryslân of Groningen.

Reist u met meerdere vervoerders, dan is het abonnement Altijd Korting Landelijk 20 of 40% wellicht wat voor u. 

De medewerkers van onze klantenservice helpen u graag een passend reisproduct te kiezen dat goed aansluit bij uw reisbehoeften. U bereikt onze klantenservice via 0900-202 20 22 (lokaal tarief, € 0,02 p.m.). Openingstijden zijn van maandag t/m vrijdag van 6.00 tot 23.00 uur en op zaterdag en zon- en feestdagen van 7.00 tot 23.00 uur. Daarnaast is onze klantenservice ook bereikbaar via klantenservice@arriva.nl.

Reizen op saldo

Bij reizen op saldo betaalt u de daadwerkelijk gereisde kilometers. Het bedrag wordt bij het in- en uitchecken van uw OV-chipkaart afgeschreven. In- en uitchecken is noodzakelijk om uw ritprijs te kunnen berekenen. Zorgt u ervoor dat u altijd voldoende saldo op uw OV-chipkaart heeft staan. Dit is minimaal de hoogte van het instaptarief. Dit is € 4,- voor bus en € 10,- voor trein en voor sommige Qliners.

Kijk op 9292.nl voor de prijs van uw reis.

Papieren kaartjes

Heeft u geen OV-chipkaart, maar reist u wel zo nu en dan met het openbaar vervoer? Dan kunt u ook nog altijd een papieren bus- of treinkaartje kopen. Is het een buskaartje? Dan koopt u deze bij de buschauffeur en een treinkaartje gewoon aan het loket. Kijk voor de verschillende tarieven en kaartjes voor dagtrips bij de regio waarin u wilt reizen.