Reizen als mindervalide

Reizen met een functiebeperking

Reist u in een rolstoel, met een rollator of met hulp van een blindengeleidehond? Dan doet u er goed aan om vooraf te controleren of de haltes, bussen en stations toegankelijk genoeg zijn voor u en aan uw eisen voldoen. Veel treinen, bussen en haltes zijn zo ingericht dat ook reizigers met een beperking met Arriva kunnen reizen.

Gratis reizen met de OV-Begeleiderskaart

Reist u met een begeleider met trein, bus of boot? Die gaat gratis mee met de OV-Begeleiderskaart. U moet zelf wel een kaartje kopen. Omdat Arriva-treinen gelijksvloers zijn, kunnen mindervaliden meestal ook zonder begeleider reizen.

Meer informatie over OV-Begeleiderskaart

Sentire (Viziris) Reisproduct

Bent u blind of slechtziend en reist u regelmatig met het openbaar vervoer? En doet u dat met een OV-chipkaart? Dan is er speciaal voor u een OV-chipkaart reisproduct ontwikkeld: Sentire. Het eerdere reisproduct Viziris-product is sinds 31-12-2012 niet meer te koop. Op de reeds gekochte en nog geldige Viziris-producten kan nog wel gereisd worden tot einde geldigheid van het betreffende product.

Toegankelijkheid bussen, treinen en haltes

Veel treinen, bussen en haltes zijn zo ingericht dat ook reizigers met een beperking gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer van Arriva. De treinvloeren hebben allemaal dezelfde hoogte als het perron, zodat u gemakkelijk in en uit rijdt met een rolstoel of scootmobiel met een beperkte omvang. Ook de meeste bussen van Arriva hebben een lage vloer en speciale zitplaatsen voor reizigers die slecht ter been zijn. Rolstoelgebruikers kunnen gebruik maken van opstelplaatsen met gordel en stopknop. U kunt met een rolstoel meereizen mits deze de toegestane maten niet overschrijdt. Maximaal 120 cm lang, 70 cm breed, 107 cm hoog (op grond van Europese richtlijnen).

Reist u met de Qliner? Dan doet u er goed aan om 48 uur van tevoren te bellen om uw reis te reserveren via 0800 - 023 25 45 of via klantenservice@arriva.nl. Zo weet u zeker dat u passend vervoer krijgt.

Kijk voor de toegankelijkheid van haltes eens op de website haltescan.nl

Meer informatie

Neem voor meer informatie over de toegankelijkheid van onze bussen en treinen, de reisproducten en de toegankelijkheid van haltes contact op met onze klantenservice. U bereikt onze klantenservice via 0900-202 20 22 (€ 0,10 p.m.). Openingstijden zijn van maandag t/m vrijdag van 6.00 tot 23.00 uur en op zaterdag en zon- en feestdagen van 7.00 tot 23.00 uur. Daarnaast is onze klantenservice ook bereikbaar via klantenservice@arriva.nl.